Kyokushin Karate Győr

Izomláz - Delayed onset muscle soreness (DOMS)

Edzéssorozat hatására kialakuló kedvezőtlen változások. Szinte nem telik úgy el egyetlen felkészülési periodus sem, hogy a hosszú időtartamú edzések hatására ne lépne fel izomláz, fájdalommal járó izommerevség.
hirdetés

 

Szinte nem telik úgy el egyetlen felkészülési periodus sem, hogy a hosszú időtartamú edzések hatására ne lépne fel izomláz, fájdalommal járó izommerevség. A fájdalom legtöbbször a tréning után 24 órával jelentkezik és a 48-72 óra elteltével éri el csúcspontját. Ezért is nevezi a külföldi irodalom késleltetett izomfájdalomak (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS), (Clarkson és Sayers, 1990, Stauber, 1996). Számos tudományos vizsgálat szerint a DOMS 50%-kal csökkenti az izomerőt (Cleak & Eston, 1992, Davies & White, 1981, Newham et al., 1987). Az izmok nagymértékű deficitje akár két hétig is eltarthat. De vajon milyen mechanizmus váltja ki? Számos kutatást végeztek a DOMS kialakulási mechanizmusának felderítése céljából. Az egyik eredmény szerint a fájdalom kiváltásáért az izmokban létrejött akut gyulladás és ödéma tehető felelőssé (Smith, 1992). Ha tényleg gyulladás következtében lép fel, akkor elég non-szteroid gyulladáscsökkentőket alkalmazni és így elmúlnak a kellemetlen panaszok- vonták le következtetéseiket a szakemberek. A tapasztalat azonban nem mutatta ki egyértelműen és meggyőzően a gyulladáscsökkentők hatékonyságát (Cheung et al., 2003; Donnelly et al., 1990; Hasson et al., 1993; Kuipers et al., 1985). A fizioterápia jól bevált kezelési eszközei közül a TENS (transzkután elektromos stimuláció) nem váltja be a hozzáfűzött reményeket a DOMS kezelését illetően (Weber et al. 1994). A pulzáló ultrahang terápia eredményei sem tekinthetők meggyőzőnek, sőt hőképző hatása miatt fokozhatja a panaszokat (Ciccone et al., 1991). A tapasztalat szerint az edzés utáni hosszú levezetés és a nyújtás csökkenteni tudja az izomláz mértékét (Friden et al, 1986, Abraham, 1977, DeVries, 1966). Mivel az izomfájdalom a szövetek mikrosérülése miatt alakul ki, azért a gyulladásos reakció, ödéma képződés miatt az izomsejtek közötti térben megnő a nyomás (Friden et al., 1986). Ennek hatására jönnek ingerületbe a fájdalomérző receptorok. Számos vizsgálat bebizonyította, hogy a fájdalmas terület kompressziója (összenyomása) csökkenti a kellemetlen panaszokat (Chleboun et al. 1995). Kramer és munkatársainak (2001) vizsgálatai szerint a kompressziós kötés alkalmazása 1-5 nappal edzés után hatékonyan csökkenti az izomfájdalmat és megakadályozza a jelentős teljesítménycsökkenést. A masszázs, mint kompresszió szintén effektív, mivel a szövetek között felgyülemlett folyadék szétoszlatását segíti elő. A regenerációt gyorsító tulajdonságát számos tanulmány bizonyította (Cinque, 1989, Samples, 1987). A masszázs kedvező élettani hatásai között szerepel a vér- és nyirokkeringés gyorsítása, így játszik közre az izomfájdalom csökkentésében (Wright és Sluka, 2001).

forrás: http://sportorvos.hu

 

hétfő, 26. február 2018

Valid XHTML & CSS | Design by: LernVid.com