Kyokushin Karate Győr

AZ EGÉSZSÉGVÉDÕ ÉLETMÓD 8 ALAPELVE 


Az ember életmódját szokásai alakítják. Az egészségvédelem oldaláról szemlélve léteznek helyes - azaz egészségünk javulását szolgáló -, és helytelen - azaz szervezetünket valamilyen mértékig károsító - szokások. Erõnlétünket, fizikai és szellemi állóképességünket - hosszabb távon - a testünkben zajló bonyolult biokémiai folyamatok határozzák meg /emésztés, enzimmûködés, felszívódás, beépülés, kiválasztás, regeneráció, stb. /, amelyeket nagymértékben befolyásolhatunk életvitelünkkel.
Hazánkban a megbetegedések 75-85 % - a életmódbeli okokra vezethetõ vissza. Az életmód alappillérei: a táplálkozás, a levegõ, a víz, a napfény, a testmozgás, a pihenés, a mértékletesség, és a lelki nyugalom.

Táplálkozás
A helyes táplálkozás magában foglalja a ételek megfelelõ minõségét és mennyiségét. Az elmúlt évek tapasztalata alapján javasolható az összes zsiradék- és fehérjebevitel csökkentése, emellett az ásványi anyagokban, vitaminokban és rostokban gazdag hüvelyesek, diófélék, teljes õrlésû gabonák, zöldség és gyümölcsfélék nagyobb arányú beépítése az étrendbe.

Levegõ

A szervezet oxigénellátottsága szempontjából lényeges a helyes légzéstechnika / ún. hasi légzés / elsajátítása valamint a zárt helyiségek rendszeres szellõztetése. A szervezet részleges oxigénhiánya fáradékonysághoz, fejfájáshoz, türelmetlen, nem egyszer agresszív magatartáshoz vezethet.

Víz
A víz belsõ használata során hangsúlyt kell helyezni a megfelelõ mennyiségû /1,5-2 l/ folyadék elfogyasztására, a szomjúságérzést nem szabad megvárni. A vízfogyasztást nem célszerû az étkezéssel együtt beiktatni az emésztést lassító hatása miatt. A víz külsõ alkalmazásakor /pl. váltóvizes fürdõ/ javul a vérkeringés és az immunrendszeri mûködés.

Napfény

Szerepe van a D-vitamin és bizonyos antidepresszáns hatású anyagok termelésében. Immunerõsítõ, fertõtlenítõ hatása is van a napfénynek. Naponta legalább 15-20 perces napfényen tartózkodás javasolható évszaktól függetlenül.

Testmozgás

Rendszeres / hetente legalább 3/, intenzív, dinamikus mozgás ajánlható. Ilyenek az úszás, kocogás, kerékpározás, torna. Testmozgás hatására erõsödik a szívizom, tágul a tüdõ, javul a belsõ szervek és a csontok vérellátása. Mindemellett a termelõdõ endorphin hormon fájdalomcsillapító, nyugtató hatása révén segíti a lelki nyugalom megtartását.

Pihenés

A szellemi és fizikai regeneráció idõszaka. A pihenésszükséglet a kor elõrehaladtával csökken, felnõttek esetén átlagosan 7 óra. Fontos betegségmegelõzõ anyagok termelõdnek éjszaka a szervezetben, különösen az éjfél elõtti idõszakban. Aktivitásunkat a pihenés ideje és minõsége nagyban meghatározza.

Mértékletesség
A fogalom ténylegesen a szervezet számára káros élelmek mellõzését, emellett a hasznos és építõ élelmekkel való mértékletes élést jelenti. A mértékletesség a táplálkozáson kívül az élet más területeire is kiterjed /pl. munka, sport, pihenés, stb./

Lelki nyugalom
Megfelelõ szemléletmódot, problémakezelést foglal magában. Hatással van a családi életre, baráti és munkahelyi kapcsolatokra. Segíthetõ egyes, korábban említett alapelvek következetes alkalmazásával /Pl. víz, testmozgás, pihenés, stb. /, emellett a szociális környezet, olvasmányok stb. megválasztásával is.

 

Forrás: Pilis-Vet Kiadó

 

 

hétfő, 26. február 2018

Valid XHTML & CSS | Design by: LernVid.com